Mediacje rówieśnicze to proces rozwiązywania konfliktów między uczniami, prowadzony przez przeszkolonych uczniów-mediatorów. Mają one na celu pomóc stronom w dobrowolnym i poufnym znalezieniu własnego, satysfakcjonującego rozwiązania.
Kluczowe są w nich umiejętności komunikacyjne i empatyczne, a ich wprowadzenie przynosi korzyści takie jak rozwój społeczny, zapobieganie przemocy i poprawa atmosfery w szkole.

Na czym polegają mediacje rówieśnicze?
Rówieśnicy jako mediatorzy – rolę mediatorów pełnią uczniowie, którzy przeszli specjalistyczne szkolenie.
Dobrowolność i poufność – uczestnictwo w mediacji jest dobrowolne, a proces odbywa się w atmosferze zaufania i poufności.
Cel – wspólne rozwiązanie – strony konfliktu wspólnie poszukują rozwiązań, zamiast polegać na rozstrzygnięciu przez dorosłego.
Skupienie na przyszłości – celem mediacji jest nie tylko zrozumienie przeszłych wydarzeń, ale przede wszystkim wypracowanie kreatywnych rozwiązań na przyszłość.
Przykładowe konflikty rozwiązywane w mediacjach rówieśniczych: ośmieszanie i wyzywanie kolegów, niedopuszczanie do grupy (odrzucanie), zniszczenie cudzej własności, obraźliwe wpisy w mediach społecznościowych, bójki i inne drobne konflikty.
Korzyści z wdrażania mediacji rówieśniczych:
Rozwój kompetencji społecznych – uczniowie rozwijają umiejętności komunikacyjne, empatię i radzenie sobie z emocjami.
Promowanie pozytywnych postaw – kształtuje się postawa prospołeczna i odpowiedzialność za swoje czyny.
Zapobieganie przemocy – mediacje stanowią skuteczną metodę przeciwdziałania agresji i przemocy wśród młodzieży.
Budowanie bezpieczeństwa w szkole – uczniowie czują się bezpieczniej, wiedząc, że istnieje narzędzie do rozwiązywania sporów.
Lepsza atmosfera w szkole – mediacje pomagają budować pozytywne relacje i rozwiązywać konflikty w sposób konstruktywny.
Standardy mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych opracowane przez Rzecznika Praw Dziecka opublikowane zostały na stronie internetowej Biura Rzecznika Praw Dziecka.
W naszej szkole trwają prace przygotowawcze do wprowadzenia tej metody jako powszechnie stosowane w przypadku występowania konfliktów. Nawiązano współpracę z Katedrą Pedagogiki i Resocjalizacji na Uniwersytecie Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie, której pracownicy będą pomagać we wdrażaniu jej w naszej szkole. Więcej informacji już niebawem.
Agata Jankowska

Loading