Najważniejsza zasada przy wprowadzaniu dzieci w tematykę historii to… nie być nudnym! To wyzwanie, ale z odrobiną kreatywności i ciekawości udało się to osiągnąć podczas zajęć w klasach Ia i Ib w ramach ogólnopolskiego projektu BohaterON – włącz historię. Lekcja w tym roku była poświęcona kobietom – bohaterkom Powstania Warszawskiego, które stanowiły około 20% wszystkich powstańców i odegrały kluczową rolę w przebiegu tych wydarzeń.
Dzieci zostały zaskoczone, gdy nauczyciel przyszedł na zajęcia przebrany za sanitariuszkę powstańczą. Jego strój z czerwonym krzyżem i opaską wzbudził ogromne zainteresowanie i pozwolił jeszcze lepiej wczuć się w atmosferę tamtych wydarzeń. Ta niespodzianka sprawiła, że historia stała się bardziej namacalna i żywa, a uczniowie z jeszcze większym zapałem uczestniczyli w lekcji.
Zajęcia rozpoczęły się od wspólnego oglądania materiału wideo „Powstańcze Dziewczyny– o rolach kobiet w Powstaniu Warszawskim” przygotowany przez nauczycielkę-bibliotekarkę znaną jako BiblioPatika, z podkreśleniem szczególnej uwagi na wygląd i zadania kobiet w nagraniu. Nauczyciel zachęcał dzieci do aktywnego udziału poprzez pytania o funkcje powstańczyń, takie jak sanitariuszka, łączniczka czy listonoszka. Dzieci poznały zadania dziewcząt i kobiet podczas Powstania Warszawskiego – od opatrywania ran, przenoszenia meldunków, po pracę w kuchni polowej i organizację chwil wytchnienia na barykadach, jak teatr czy muzyka. Omówił także charakterystyczny strój powstańczyń: od wojskowych furażerek i czapek harcerskich, przez biało-czerwone opaski, po torby medyczne z czerwonym krzyżem. Dzieci dowiedziały się, jak powstańczynie ukrywały się przed patroli niemieckich, wychodząc w codziennych ubraniach i marzyły o zdobycznych kombinezonach wojskowych. Podczas zajęć dzieci zadawały wiele ciekawych pytań, które pokazały ich zaangażowanie i chęć głębszego zrozumienia tematu. Zastanawiały się między innymi: • Jak młode dziewczęta radziły sobie w tak trudnych warunkach powstania? • Czy bały się walczyć i jak pokonywały strach? Dzieci były także zaskoczone faktem, że jedna z najmłodszych sanitariuszek Różyczka Goździewska miała niecałe 9 lat– pokazało to, jak wielka była ich odwaga i determinacja, nawet w tak młodym wieku. Ta ciekawostka mocno zapadła w pamięć i wzbudziła podziw dla bohaterek tamtych czasów. Na zakończenie dzieci mogły praktycznie poznać techniki bandażowania i pokolorować przygotowane rysunki przedstawiające między innymi małą sanitariuszkę Różę i zdobyczny czołg „Panthera”, co dodatkowo angażowało i utrwalało wiedzę. Lekcja spotkała się z ogromnym zainteresowaniem i ciekawością, pokazując, że historia może być fascynująca i dostępna nawet dla najmłodszych.
Nauczyciel- Aneta Pietrzyk
![]()