Program profilaktyki logopedycznej

W roku szkolnym 2019/2020 w punkcie przedszkolnym Stokrotka realizowany jest program profilaktyczny. Zajęcia grupowe odbywają się w środy o godzinie 9.00.

Zadania logopedy
Do zadań logopedy należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;

2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów
i eliminowania jej zaburzeń;

3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;

4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:

  1. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych
    i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań  i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki
  2. udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

KILKA PRAKTYCZNYCH UWAG, JAK ROZWIJAĆ MOWĘ DZIECKA

Jeśli trzylatek nie mówi

Jeśli Twoje dziecko ma trzy lata i nie mówi wyrazów i prostych zdań, nie naśladuje odgłosów przyrody i otoczenia, może to oznaczać, że ma opóźniony rozwój mowy.  Może być on spowodowany indywidualnym tempem i rytmem rozwoju, może być też konsekwencją innej choroby. Przyczyn takiego opóźnienia może być wiele, dlatego koniecznie zgłoś się do lekarza pediatry lub logopedy. Konieczne może być badanie słuchu, które dla dziecka jest bezbolesne i bezpieczne. Badania przeprowadzone przez specjalistów pomogą rozpoznać problem, postawić prawidłową diagnozę i dobrać terapię tak,  aby twój maluch jak najszybciej mógł rozpocząć swoją przygodę z mówieniem.

Należy pamiętać, że rozwój mowy rozpoczyna się już w czasie życia płodowego i trwa aż do rozpoczęcia nauki w szkole. Zatem bardzo ważne jest wszystko to co robimy z naszym dzieckiem już od chwili jego narodzin. Aby mówić o kształtowaniu mowy należy mówić o całościowym rozwoju dziecka. Harmonijny rozwój w  każdej sferze zapewni Twemu maluchowi szczęśliwe dzieciństwo a w przyszłości powodzenie w szkole i życiu.

 Podstawa to dobry słuch

Prawidłowy słuch jest warunkiem rozwoju mowy. Zaobserwuj, czy twoje dziecko reaguje na dźwięki: odwraca się w kierunku skąd pochodzi hałas, zwraca uwagę na sygnał telefonu lub dzwonek do drzwi.

Rozwijaj słuch swojego dziecka poprzez różnorodne zabawy –czytaj codziennie książeczki, naśladuj odgłosy zwierząt oraz pojazdów i zachęcaj do tego malucha.  Włączaj dziecięce piosenki, które mają prosty rytm – niech maluch tańczy w takt muzyki. Rozwój ruchowy ma bezpośredni wpływ na prawidłowy rozwój mowy. Wystukaj prosty rytm i namów do tego dziecko –wykorzystaj w tym celu bębenek lub kubeczki.  Śpiewajcie piosenki.

Proste wyliczanki, rymowani czy zabawa w głuchy telefon zapewnią  wspaniałą zabawę i wpłyną rozwój słuchu.

WDECH NOSEM – WYDECH USTAMI

ZABAWY ODDECHOWE

Zwróć uwagę na to, jak oddycha Twoje dziecko w czasie snu. Jeśli ma otwarte usta poproś pediatrę o ustalenie przyczyny. Ważne jest, aby dziecko oddychało przez nos.

Proste ćwiczenia oddechowe mogą stać się okazją do wspaniałych zabaw. Kolorowe wiatraczki zachęcą malucha do dmuchania. Pamiętaj jednak, aby wdech odbywał się nosem, a wydech ustami. Świetnie sprawdzą się bańki mydlane, dostarczające dodatkowych wrażeń czy barwne piórka, które potem można przykleić do kartki i zrobić pięknego ptaka.

W kuchni można wykorzystać słomki i talerzyk z kaszą, na który maluch może dmuchać.  Dmuchać można także do kubka z wodą lub słoiczka, w którym pływają błyszczące cekiny. Taka wodna zabawa z pewnością spodoba się każdemu .

 JEDZENIE WAŻNA RZECZ

Najlepszym sposobem karmienia maluszka jest karmienie piersią.  Zapewnia ono rozwój mięsni żuchwy, mięśnia okrężnego ust i odpowiedni rozwój zgryzu. Przy sztucznym karmieniu dziecko może mieć problem z pionizacją języka. Pamiętaj, że zbyt długie  korzystanie z butelki powoduje np. wady zgryzu.

Kiedy dziecko zacznie siedzieć, ucz je jeść z łyżeczki. Stopniowo podawaj mu coraz bardziej zróżnicowany pokarm. Pozwól mu odgryzać, żuć i gryźć. To  wspaniały trening języka , warg i policzków.

Nie karć dziecka, kiedy ciamka. Daj mu do wylizania talerzyk czy miseczkę,  posmaruj mu usta dżemem i zachęć, aby oblizał się jak kotek. Kiedy zajada lizaka czy loda, zaproponuj aby jak najmocniej wysuwało język i unosiło do góry.

Jogurt do picia będzie smakował lepiej, jeśli maluch wypije go za pomocą grubej słomki. To doskonałe ćwiczenie podniebienia miękkiego.

Możecie wystudzić zupkę dmuchając na nią aż pojawią się fale- to z kolei   kolejny pomysł na ćwiczenie oddechowe.

Pamiętaj, aby unikać podawania dziecku smoczka, zwróć uwagę, aby nie ssało palca. To może powodować  wady zgryzu, a potem wymowy.

 GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

Zwróć uwagę na budowę i ruchomość narządów artykulacyjnych –języka, warg i podniebienia. Jeśli zauważysz, że na czubku języka tworzy się serduszko, świadczy to  o skróconym wędzidełku podjęzykowym. Wszystkie twoje wątpliwości rozwieje lekarz lub logopeda.

Przy pomocy lusterka możesz prowadzić z maluchem gimnastykę buzi i języka. Róbcie śmieszne minki, rozciągajcie usta jak żaba, naśladujcie rybi pyszczek, przesyłajcie całuski, spróbujcie dotknąć językiem do nosa, kierujcie język do ucha. Raz wasza mina ma być smutna, raz wesoła. Nadymajcie policzki jak baloniki, a potem spuszczajcie z nich powietrze długo sycząc. Wasz język to miotełka, która musi posprzątać całą buzię lub szczotka do zębów, która musi dotknąć  każdego ząbka.

CENNE WSPÓLNE CHWILE

Mów do swego dziecka tak, aby widziało twoją twarz. To okazja aby obserwowało ruchy i układ ust oraz okazja do naśladowania. Mimika jest ważnym sposobem komunikacji.

Rozmawiając z dzieckiem, unikaj spieszczeń i przesadnych zdrobnień. Dostarczaj dziecku prawidłowych wzorców. Ucz dziecko słów poprzez zabawę. Wykorzystuj do tego każdą okazję –spacery, posiłki, zabiegi pielęgnacyjne. Słuchaj uważnie co malec chce ci powiedzieć, nie przerywaj mu, nie kończ mówić za niego. Bądź cierpliwy i wyrozumiały. Odpowiadaj na jego pytania. Wskazuj i nazywaj nowe rzeczy.

Rozwijaj aktywność fizyczną, która wpływa na funkcjonowanie mózgu. Zachęcaj do zabaw angażujących mięśnie całego ciała  oraz wpływające na sprawność rąk i palców.

KILKA PRAKTYCZNYCH UWAG, JAK ROZWIJAĆ MOWĘ DZIECKA

Jeśli trzylatek nie mówi

Jeśli Twoje dziecko ma trzy lata i nie mówi wyrazów i prostych zdań, nie naśladuje odgłosów przyrody i otoczenia, może to oznaczać, że ma opóźniony rozwój mowy.  Może być on spowodowany indywidualnym tempem i rytmem rozwoju, może być też konsekwencją innej choroby. Przyczyn takiego opóźnienia może być wiele, dlatego koniecznie zgłoś się do lekarza pediatry lub logopedy. Konieczne może być badanie słuchu, które dla dziecka jest bezbolesne i bezpieczne. Badania przeprowadzone przez specjalistów pomogą rozpoznać problem, postawić prawidłową diagnozę i dobrać terapię tak,  aby twój maluch jak najszybciej mógł rozpocząć swoją przygodę z mówieniem.

Należy pamiętać, że rozwój mowy rozpoczyna się już w czasie życia płodowego i trwa aż do rozpoczęcia nauki w szkole. Zatem bardzo ważne jest wszystko to co robimy z naszym dzieckiem już od chwili jego narodzin. Aby mówić o kształtowaniu mowy należy mówić o całościowym rozwoju dziecka. Harmonijny rozwój w  każdej sferze zapewni Twemu maluchowi szczęśliwe dzieciństwo a w przyszłości powodzenie w szkole i życiu.

 Podstawa to dobry słuch

Prawidłowy słuch jest warunkiem rozwoju mowy. Zaobserwuj, czy twoje dziecko reaguje na dźwięki: odwraca się w kierunku skąd pochodzi hałas, zwraca uwagę na sygnał telefonu lub dzwonek do drzwi.

Rozwijaj słuch swojego dziecka poprzez różnorodne zabawy –czytaj codziennie książeczki, naśladuj odgłosy zwierząt oraz pojazdów i zachęcaj do tego malucha.  Włączaj dziecięce piosenki, które mają prosty rytm – niech maluch tańczy w takt muzyki. Rozwój ruchowy ma bezpośredni wpływ na prawidłowy rozwój mowy. Wystukaj prosty rytm i namów do tego dziecko –wykorzystaj w tym celu bębenek lub kubeczki.  Śpiewajcie piosenki.

Proste wyliczanki, rymowani czy zabawa w głuchy telefon zapewnią  wspaniałą zabawę i wpłyną rozwój słuchu.

WDECH NOSEM – WYDECH USTAMI

ZABAWY ODDECHOWE

Zwróć uwagę na to, jak oddycha Twoje dziecko w czasie snu. Jeśli ma otwarte usta poproś pediatrę o ustalenie przyczyny. Ważne jest, aby dziecko oddychało przez nos.

Proste ćwiczenia oddechowe mogą stać się okazją do wspaniałych zabaw. Kolorowe wiatraczki zachęcą malucha do dmuchania. Pamiętaj jednak, aby wdech odbywał się nosem, a wydech ustami. Świetnie sprawdzą się bańki mydlane, dostarczające dodatkowych wrażeń czy barwne piórka, które potem można przykleić do kartki i zrobić pięknego ptaka.

W kuchni można wykorzystać słomki i talerzyk z kaszą, na który maluch może dmuchać.  Dmuchać można także do kubka z wodą lub słoiczka, w którym pływają błyszczące cekiny. Taka wodna zabawa z pewnością spodoba się każdemu .

 JEDZENIE WAŻNA RZECZ

Najlepszym sposobem karmienia maluszka jest karmienie piersią.  Zapewnia ono rozwój mięsni żuchwy, mięśnia okrężnego ust i odpowiedni rozwój zgryzu. Przy sztucznym karmieniu dziecko może mieć problem z pionizacją języka. Pamiętaj, że zbyt długie  korzystanie z butelki powoduje np. wady zgryzu.

Kiedy dziecko zacznie siedzieć, ucz je jeść z łyżeczki. Stopniowo podawaj mu coraz bardziej zróżnicowany pokarm. Pozwól mu odgryzać, żuć i gryźć. To  wspaniały trening języka , warg i policzków.

Nie karć dziecka, kiedy ciamka. Daj mu do wylizania talerzyk czy miseczkę,  posmaruj mu usta dżemem i zachęć, aby oblizał się jak kotek. Kiedy zajada lizaka czy loda, zaproponuj aby jak najmocniej wysuwało język i unosiło do góry.

Jogurt do picia będzie smakował lepiej, jeśli maluch wypije go za pomocą grubej słomki. To doskonałe ćwiczenie podniebienia miękkiego.

Możecie wystudzić zupkę dmuchając na nią aż pojawią się fale- to z kolei   kolejny pomysł na ćwiczenie oddechowe.

Pamiętaj, aby unikać podawania dziecku smoczka, zwróć uwagę, aby nie ssało palca. To może powodować  wady zgryzu, a potem wymowy.

 GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

Zwróć uwagę na budowę i ruchomość narządów artykulacyjnych –języka, warg i podniebienia. Jeśli zauważysz, że na czubku języka tworzy się serduszko, świadczy to  o skróconym wędzidełku podjęzykowym. Wszystkie twoje wątpliwości rozwieje lekarz lub logopeda.

Przy pomocy lusterka możesz prowadzić z maluchem gimnastykę buzi i języka. Róbcie śmieszne minki, rozciągajcie usta jak żaba, naśladujcie rybi pyszczek, przesyłajcie całuski, spróbujcie dotknąć językiem do nosa, kierujcie język do ucha. Raz wasza mina ma być smutna, raz wesoła. Nadymajcie policzki jak baloniki, a potem spuszczajcie z nich powietrze długo sycząc. Wasz język to miotełka, która musi posprzątać całą buzię lub szczotka do zębów, która musi dotknąć  każdego ząbka.

CENNE WSPÓLNE CHWILE

Mów do swego dziecka tak, aby widziało twoją twarz. To okazja aby obserwowało ruchy i układ ust oraz okazja do naśladowania. Mimika jest ważnym sposobem komunikacji.

Rozmawiając z dzieckiem, unikaj spieszczeń i przesadnych zdrobnień. Dostarczaj dziecku prawidłowych wzorców. Ucz dziecko słów poprzez zabawę. Wykorzystuj do tego każdą okazję –spacery, posiłki, zabiegi pielęgnacyjne. Słuchaj uważnie co malec chce ci powiedzieć, nie przerywaj mu, nie kończ mówić za niego. Bądź cierpliwy i wyrozumiały. Odpowiadaj na jego pytania. Wskazuj i nazywaj nowe rzeczy.

Rozwijaj aktywność fizyczną, która wpływa na funkcjonowanie mózgu. Zachęcaj do zabaw angażujących mięśnie całego ciała  oraz wpływające na sprawność rąk i palców.

Loading