W ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej uczniowie klasy 6b wzięli udział w niezwykłej lekcji języka polskiego inspirowanej fragmentem powieści Rafała Kosika Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi. Tym razem literatura stała się nie tylko okazją do rozmowy o bohaterach książki, ale przede wszystkim punktem wyjścia do refleksji nad realnymi problemami, z którymi młodzi ludzie mogą spotykać się na co dzień.
Pierwszym zadaniem było rozróżnienie pojęć przemoc i agresja. Uczniowie zastanawiali się, jak brzmią ich definicje oraz jak rozpoznać te zjawiska w codziennym życiu. Następnie odbyło się poruszające ćwiczenie „gorące krzesło”. Wybrani uczniowie wcielali się w postacie z książki i odpowiadali na pytania kolegów oraz koleżanek: dlaczego tak postąpili, co czuli w danej sytuacji, jak tłumaczą swoje zachowanie. Dzięki temu młodzi czytelnicy mogli spojrzeć na wydarzenia z powieści z zupełnie innej perspektywy– emocji, empatii i odpowiedzialności za własne wybory. Wspólnie zastanowili się również, jak powinien zachować się świadek przemocy. Ustalili, że najważniejsze jest zachować spokój, zadbać o bezpieczeństwo, poinformować dorosłych i wesprzeć poszkodowanego. Na zakończenie uczniowie zapisali, czego nauczył ich fragment książki o radzeniu sobie z przemocą. Ich odpowiedzi okazały się pełne dojrzałych i mądrych refleksji. To jednak nie był koniec działań! Podczas kolejnej lekcji odbył się konkurs literacki. Zadaniem uczniów było napisanie listu inspirowanego przeczytaną lekturą. W listach pojawiły się rady dla bohaterów, rozważania o przyjaźni i szacunku, a także osobiste postanowienia.
W piątek nastąpiło ogłoszenie wyników konkursu:
I miejsce: Lena Tatol
II miejsce: Konrad Sadowski
III miejsce: Wiktoria Żuk
Wyróżnienie: Lena Petruś
Choć regulamin przewidywał wybór zwycięzcy, w rzeczywistości wygrali wszyscy uczestnicy. Każdy z uczniów udowodnił, że potrafi stanąć po stronie szacunku, przyjaźni i dobra.
To właśnie takie postawy są największą nagrodą – nie tylko w szkolnych konkursach, ale przede wszystkim w codziennym życiu. Prawdziwym bowiem zwycięstwem jest odwaga, by mówić głośno „nie” przemocy i „tak” życzliwości.
Oto fragmenty nagrodzonych prac:
,,Chciałabym poruszyć ważny temat – dlaczego warto budować przyjaźń i szacunek zamiast przemocy. Wyobraźcie sobie, że przychodzicie do szkoły i zamiast czuć radość ze spotkania z przyjaciółmi, czujecie strach. Boicie się, że ktoś znowu Was wyśmieje, popchnie albo powie coś, co zrani. To uczucie jest okropne – dlatego warto poruszyć ten temat. Należy pamiętać, że ofiarą przemocy może paść każdy. Przemoc nie daje nic dobrego, ona niszczy. Nie tylko tego, kto jest krzywdzony, ale też tego, kto krzywdzi. Na koniec zostaje tylko poczucie winy i świadomość, że zadało się komuś ból. Znacie ten moment, kiedy czujecie się samotni? Nie pozwólmy, żeby ktoś czuł się tak przez Was. Może nie pamiętamy wszystkich lekcji czy ocen, ale pamiętamy, jak się z kimś czuliśmy. Wybierzmy więc dobro, bo ono zostaje w pamięci.” (Lena T.)
,,Piszę do Ciebie, żebyś pamiętała, że możesz przeciwstawiać się przemocy. Jeśli zobaczysz, że ktoś cierpi, nie odwracaj głowy– działaj i pomagaj. […] Pamiętaj, że nawet drobne czyny mogą mieć wielką wartość dla drugiego człowieka.” (Lena P.)
,,Jak widzisz przemoc, trzeba reagować, pomóc osobie poszkodowanej. […] Jeśli stoisz z boku i przyglądasz się sytuacji lub ją ignorujesz, jesteś osobą, która bierze w niej udział i stoisz po złej stronie.” (Wiktoria Ż.)
,,Piszę do Ciebie ten list, gdyż widziałem, że ostatnio dręczysz nowego ucznia, więc chcę Ci pomóc. Powiem Ci, co musisz zrobić, aby przestać mu dokuczać. […] Możecie ze sobą porozmawiać o waszych zainteresowaniach, ponieważ on też gra w piłkę nożną tak jak Ty. […] Kocha psy tak jak Ty. Moglibyście się zakolegować. Mógłbyś go poznać, nie dręczyć. Uwierz mi, że nie warto mu dokuczać, bo to bardzo miły chłopiec.” (Konrad S.)
Urszula Łojewska
![]()